Sunday, December 21, 2008

من هو البطل؟




من هو البطل؟ ظللت افكر كثيراً فى هذا السؤال.

عندما كنت مراهقة تطلعت ان اكون بطلة فى شئ ما لا اعرفه، احياناً كنت اتخيل انى مناضلة فى فلسطين، احياناً آخرى مناضلة لحقوق المرأة، احياناً خادمة فى بلد افريقى فقير ...
و كنت على يقين انى سأكون بطلة بهذا المفهوم। تأثرت كثيراً بالأفلام الغربية عن قصص حقيقية تحكى عن أناس ناضلوا و تركوا بلادهم من أجل خدمة الناس المحتاجين فى افريقيا و غيرها। ايضاً تأثرت بقصة ناجى العلى و كيف ظل يناضل حتى اغتيل। و طبعاً نضال عبد الناصر الذى لم أراه و لكن حب أهلى الشديد له نُقل الى فى جيناتى :) ا

و عندما انهيت كليتى كنت على يقين اننى سأبدأ فى ان اسير مسيرة مختلفة لأكون مثلما حلمت حتى اننى كنت على اتصال بهيئة مصرية تخدم فى الكونغو و اردت ان اسافر معهم و لكن هذا لم يحدث.
وما حدث بعد تخرجى كان اكبر دليل على عدم نضوجى و ان كل ما كنت احلم به ما هو الا احلام اليقظة.
بدأت اعمل ثم اعمل و انتقل من عمل الى آخر و ادركت عندها ان الحياة العملية مختلفى تماماً عن ما كنت احلم به.
رأيت كم انا بعيدة عن هذه الأحلام الغير واقعية، ادركت انه لتحقيق هذه الأحلام لا بد من اختيار اختيارات صعبة و ان المسيرة ليست سهلة.

مرت الأيام و زاد الصراع بين الحياة الطبيعية و الحياة المختلفة اى الأختيار بين ان اعيش حياة طبيعية كباقى الناس ابحث عن مستقبلى و أؤأمن قوتى اليومى و بين ان اضرب بكل هذا بعرض الحائط و اختار ان اكون بطلة (بمفهومى ان افنى حياتى لخدمة فئة معينة من الناس)ة

ثم مرت سنوات كثيرة و عندما بدأت فى التعافى و بدأت حياتى و افكارى و معتقداتى تتغير، وجدت الاجابة على هذا السؤال "من هو البطل"
البطل هو من يتحدى ظروفه، البطولة تبدأ بتغير النفس و عمل اختيرات شخصية يومية مختلفة، ليس البطل فقط هو من يحقق نجاحات فى مجالات مختلفة كالكرة مثلاً او العلم او خدمة الآخرين. كم من ابطال لم يذكرهم التاريخ و لم يعلم احد عنهم شئ لكنهم ابطال عندما تحدوا اعاقتهم النفيسة او الجسدية او الروحية.

قال احدهم ذات مرة "ان الله لن يحاسبنا جميعاً بنفس القدر، فمن جاء من بيئة مسيئة او صعبة و حقق تطور فى شخصيته لن يحاسب كالذى تربى فى ظروف احسن حتى و ان كان الأول حقق اقل من الثانى فالله لن ينظر للانجازات لكنه سينظر من اين اتينا و الى اين وصلنا

ادركت ان فى داخل كل واحد فينا هناك بطل حقيقى، كما تقول أغنية لماريا كارى: هناك بطل اذا نظرت داخل نفسك।
و ادركت ايضاً اننى كنت متطرفة فى افكارى فاما اترك كل شئ و اعيش للآخرين و خدمتهم اما ان اعيش لنفسى فقط. ادركت ان هناك منطقة رمادية و اننى من الممكن ان افعل الأثنين معاً و ان الواحدة لا تلغى الآخرى.
ادركت ايضاً ما هو اهم، ادركت من هو البطل، انه الشخص الذى يحاول و ليس الشخص الذى ينجز انجازات عظيمة.
ادركت من هو البطل، هو الشخص الذى يختار اختيارات مختلفة لتغيير نفسه اولاً قبل تغيير العالم।




اغنية لماريا كارى:There is Hero

19 comments:

مثلية ولكن...A Lesbian But said...


هذا رائع .. و انت بطلة في نظري

مجاهد said...

السلام عليك
مقالتك جميلة جدا.أد إيه هى مفيده جدا.بصراحه لمست أشياء فى حياتى
فعلا أنا سعيد جدا بيها
أتمنى أن تكونى بخير أختى مشفية
وأنا الحمد لله
أه قبل ما أنسى مصر بعتالك السلام ومبسوطه جدا باللى انت وصلتيله وبتقولك انت فعلا بطله لانك جاهدتى نفسك وأصعب الجهاد جهاد النفس تحياتى لك

محمود said...

مساء الخير علي احلي مدونه بعد مدونتي طبعا الحقيقه انتي بطله وقوفك امام نفسك ورفضك لسلوك ومقاومته انتي بطله ونحن معك الي الامام دائما تحياتي سيدتي البطله

كنت مثلية و الآن مشفية said...

اشكركم يا جماعة جداً على تشجيعكم. بس صدقونى انا مش قصدى خالص اقول انى بطلة. و حتى لو كنت، ده بسبب نعمة ربنا و محبته اللى انتشلتنى كان ممكن اكون فى حتة تانية خالص دلوقت .. لكن ربنا ستر :)ا

انا كان نفسى اشارككم بس ازاى فكرى اتطور و ازاى كمان انا باشوف كل واحد فيكم، نفسى اشجعكم و اشجعنى لأنه طريق طويل بس احنا ابتدناه.

انتم اللى ابطال حقيقين بجد.

مثلية و لكن .. اشكرك، يا ريت تفضلى على اتصال، مبسوطة اوى انك شرفتينى فى مدونتى :)احب اسمع ارائك فيما اكتب.

مجاهههددد: اشكرك على سلام مصر اااااهه وحشانى اوى مع انى لسه سايبها من كام شهر. بجد حسيت كده بدفا و انت بتعبتلى سلام المحروسة.

محمود: ليا الشرف انى اكون احسن مدونة بعد بتاعتك :)ا

البحث عن الذات said...

ازايك

تعرفي انا بكتشف مواضع في شخصيتي كانت منسيه لما اقراء افكار في حياة الناس

انا برضوا كنت بحلم بأني اكون شخص عظيم ومشهور بطل او مخترع من الأخر حد مشهور
يمكن كنت ببحث عن تقدير لذاتي من خلال كل الأحلام دي

يمكن افكاري كانت طفوليه ويمكن ده الأخرني ف حياتي

بس كويس انك وصلتي لمعنا البطل

بس انا حابب اقول كلمه واحد صحبي قالهالي حضرتني في الموضوع

"" انت مش محتاج تثبت اي شيئ لأي أحـد ""

وشكراً ...

صحصح said...

أنت البطلة ...بلا شك

محمود said...

بجد لمس فيا اوي تعليقك علي بوست 11 دقيقه في مدونتي وبجد زاد احترامي ليكي كتير جدا ..تحياتي

jonoon 3aqel said...

جميل..
هناك عدة صور للأبطال..
مش عارف اضيف ايه..بس جميل اللي قلتيه..
انت سافرتي برا مصر؟؟ الله يردك سالمة غانمة يارب

لكم تحياتي
Maybe Soon

كان حلم said...

هاي

اسئليني انا عن البطل هو ايه لغبط حياتي غير جري وراء البطل

كنت مثلية و الآن مشفية said...

الى " كان حلم" ا

اكتب كيف اردت ان تكون بطل، شاركنا ان اردتز

Dr. Awsam Wasfy said...

عزيزتي مثلية "كل سنةوأنت طيبة" أتمنى أن تقضي موسم أعياد جميل وننتظر أن نراك في مصر قريباً.

كنت مثلية و الآن مشفية said...

وانت طيب يا د.اوسم اشكرك كثيراً على معايدتك. بجد مفاجأة جميلة. وانشاءلله اكون فى مصر قريباً هذه امنيتى لهذه السنة.

أثمن من اللآلئ said...

أختي الغالية
أنتى بطلة بكل المقاييس

في نظري وفي نظر نفسك

Gay to XGay to XxGay said...

That was an amazing thought and I totally agree except for the part of how how GOD gonna reward or deal with us, I totally don't agree,GOD is fair and coz he is fair he will not consider either in a bad or a good way whether we raised is a healthy loving society or the opposite,coz if he does he will not be fair for those who didn't choose to have kind love expressing mature parents and growing up self accepting and full of pride and not shame..so we choose what we want to be and work on it for whom??? GOD or ourselves??
I think both it's a vicious circle start wherever, but it will keep coming back.
ourselves, and through ourselves it's for GOD in us and so on..

أنا حر said...

لو قرأ كثيرين مقالتك هذه اعلمي ان عالمنا سيكثر عدد ابطاله حقا
تحياتي

صحصح said...

بعد أذنك يا مشفية..أكيد هتسمحيلي :)

To Gay to XGay to XxGay :

""ourselves, and through ourselves it's for GOD in us and so on..""

I liked your comment so much. It is so true ...my regards...

Gay to XGay to XxGay said...

to hope a
nd am sorry too for you kont mesleya..

happy that you were touched and even happier that being honest and real to you guys went through to your heart

thanks

Gay to XGay to XxGay said...

"kont Mesleya"

regarding your comment..am not sure which comment of mine you are talking about (on what article) and I said am sorry coz I was talking to "hope" on your blog

كنت مثلية و الآن مشفية said...

No problem at all to comment on my blog to others.

my reply to one of your previous comment was on the following link, just copy & past it:

https://www.blogger.com/comment.g?blogID=8921714642109149253&postID=396572521555964032