Sunday, December 7, 2008

صراعاتى



أود ان اسجل صراعاتى و آلمى و مشاعر الحزن و الاكتئاب اثناء فترة التعافى و ذلك لسببين:
اولاً: لأذكر نفسى بكل ما مررت به و ما انا عليه الان و الفرق بينهما
ثانياً: لأقول لكل من يسير فى درب التعافى انه هناك أمل

كتبتها فى نويبع يناير 2008

ويحى انا الانسان الشقى من ينقذنى من جسد هذا الموت ؟؟
أه!! ويحى ويحى ويحى ..
أتسأل هل سيأتى هذا اليوم الذى سأنقذ فيه من هذا الأنسان الشقى ؟؟
هل سأخلص هنا فى الأرض ام فى السماء!!
هل ستستمر صراعاتى الى الأبد ما دمت فى هذا الجسد ؟!
مية سؤال و سؤال !! الف هل !! و الف كيف !!
لا أجد اجوبة لكنى انتظرها ..

*********************************************

"ان توانت فانتظرها فانها تأتى اتياناً و لا تتأخر"
سفر حبقوق 2: 3

هل ستأتى ؟؟ هل من فائدة فى الانتظار ؟؟
كيف انتظر دون يأس !!
كيف انتظر و أنا كلى ايمان؟؟
كيف انتظر ان ارى اشراقة و امل فى الغد؟؟

تأخرت كثيراً يا رب، نعم تأخرت بساعتنا الأرضية، تأخرت لكن تبقى ساعة السماء هى التوقيت المضبوط
انتظر ساعتك، انتظر توقيتك، انتظر السماء.

*********************************************

اتلهف، اتلهف لبزوغ الفجر ..
لا أطمع فى شعاع الشمس ..
ولا أطمع فى دفء الشمس ..
كل ما انتظره هو بزوغ فجر يقول ان شعاع و دفء الشمس آتيان عن قريب.

*********************************************

آراك الهى
آراك تنظر لى من بين السحب ..
آراك فوق اشعة الشمس التى تخترق الغيمة ..
آراك فوق الجبال تلوح لى بان اتسلقها ..
آراك فى الأمطار التى تسقى كل ارض مشققة ..
آراك فى الحياة التى خلقتها فى اعماق البحار ..
آراك فى الطيور التى وجدت مأواها و طعامها
انتظر ان آراك فى حياتى الشخصية كما آراك فى الطبيعة و اكتب قصيدة آخرى عن ظهورك فى حياتى بنفس القدر

********************************************


كحبات الرمل وعدت ابراهيم بنسل
كنجوم السماء وعدت ابراهيم بنسل
كانفلات العصفور من الفخ و عدت بحرية ..
كالنخل فى الصحراء و عدت بالخير ॥
كطلوع الفجر وعدت بارض جديدة ॥

وعدتهم ووعدتنى ..
و ابقيت الايمان شرط نوال الوعد ..
فهل من ايمان؟؟

*********************************************

صرخـــــــــــــات
صرخات قلب مجروح ..
جراحات قلب متألم ..
آلام قلب مكسور ...
القلب المجروح و المتألم و المكسور قريب من الله .

26 comments:

مجاهد said...

هذه ليلة عيد
أحببت أن أشاركك فرحتى بهذه الأيام
وأقولك كل عام وأنت بخير وعلى كل الناس
:)
وتمنياتى لك بكل الخير
على فكرة خواطرك جميلة تمنحنى كثير من المشاعر(سواء كانت إيجابيه أو سلبيه) فأعجز عن التعبير

كنت مثلية و الآن مشفية said...

مجاههههد ... بجد اشكرك على مشاركتك و كل سنة و انت طيب و يا رب السنة اللى جاية تشوف فيها تغيير احسن و احسن فى حياتك.

اشكرك على حضورك ووقوفك جنبى بتعليقاتك و زيارتك للمدونة.

انا كنت لسة باقول لدكتور اوسم مش عارفة من غيركم كنت عاملت ايه فى المنفى اللى انا فيه ده. انتم مصبرنى و انا بعيدة عن مصر المحروسة. نفسى اوى اوى اوى ارجع بس القرار ده كبير و محتاج شجاعة كبيرة اوى فى وسط الظروف الصعبة اللى مصر فيها.

معلش دخلت فى موضوع تانى بس مصدقت لاقيتك علشان افضفض ... انتم الوحيديى اللى بتتكلموا اللغة بتاعتى علشان كده قاعدة طوا الوقت على النت اقرا و اقرا فى المدونات بتاعتكم و تعليقاتكم.

اشكرك مرة اخرى يا مجاهد على وجودك و معايدتك الجميلة و كل سنة و انت طيب.

jonoon 3aqel said...

مرحبا يا اختي..
انا مش عارف..اواسيكي و لا اواسي نفسي اني بقضي العيد مش ف بلدي..
عموما..خواطرك جدا جميله..و جدا معبره..أتمنى انها
تكون جروح ما مضى و ليش جروح حاضر مازالت تنزف..
اتمنى لك كل توفيق و حظ سعيد و راحه و كل ماهو خير
انت تكلمي زي ما انت عايزه و احنا نسمع لك
انتي بس فضفضي..
لك تحياتي
Maybe Soon

Anonymous said...

كل سنة و انت طيبة :) كان نفسي اتشقلب في المدونة بس مش هعرف لاني مش في مود لذيذ اوي
يا رب اقف جنبنا كلنا احنا محتاجينك
اسف لو اني كنت رخم شوية

alwaan said...

انصحك ان تسمي مدونتك "كنت مثلية والآن بضحك على
نفسي"

عندما تكوني وحيدة بحاجة للحنان اين سيكون كل الاشخاص الذين يحاولون تغييرك
لا تتحججي بالله لان رب العلمين ليس بظالم ولكن البشر ظالمين
الله لا يخطيء ولم يخلق اكثر من ٧٪ من البشر مثليين حتي يعذبهم ثم يرميهم في الجحيم
اذا كانت هذه فكرتكم عن الله العظيم الذي هو التسامح والمحبة والرحمة والخير كله والابداع فلا عجب ما يحدث لك
وستظلي تتعذبين واضمن لك ذلك. لانك تخالفين فطرتك التي خلقك عليها رب العالمين
ولا تريدين ان تتقبلي ان الله لحكمة لا تدركينها خلق فيك توق وولع بالنساء وليس ليعذبك بل لان الله خلق تنوع في البشر وسائر المخلوقات
والمثلية موجودة في عالم الحيوانات والطيور والزواحف وحتى الحشرات
والطب (الطب العالمي وليس طبيبكم المتخلف اوسم) اثبت ان المثلية وليدة الفطرة
ولكنك لا تسمعين الا من الجاهلين الذين اقنعوك ان الله مستبدا يكره المثليين وسيحرقهم في السنه لهب جهنم
وان المثلية مرض وعار ودمار
والغريب ان من يقولون هذا اغلبهم غيريين لا يستطيعون ان يفهموا ما نشعر به
هل تعتقدين انك ترضي الله برفضك تقبل نفسك والسماح لمن هب ودب محاولة تغييرك حتى يتقبلوكي؟

في الليالي الباردة ستكونين وحدك بلا حبيبة - او حتي حبيب لانك لن تقدري ان تمثلي تلك التمثيلية بينك وبين نفسك
يوجد تفسيرات كثيرة للاديان ولكنك اخترتي التفسير الذي سيؤدي الي عذاب مؤلم
كنت مثلية وانت الآن موهومة - ولكن قلبي معك بالرغم من
ذلك
هل ستعيشين بقية حياتك هكذا ؟ غريبة عن نفسك وعن قلبك
وصدقيني ذلك سيجعلك غريبة عن الله كذلك

احطتي نفسك بكل مصاب برهاب المثلية ومناصري الطبيب النصاب الذي يسترزق من الم المثليين ورجعية المجتمع
اي طبيب يحترم علمه يرى ان علاج المثليين نكتة جاهلة غير مضحكة

ارجوكي لا تقولي ان ما تفعليه لاجل الله
هذه كذبه اخرى على نفسك
انا ادري انك لن تنشري كلامي وذلك لا باس به
اردت ان اخاطبك انت شخصيا وها قد فعلت

الله يهديكي
وكل عام وانت بخير

http://www.alwaan.org/index.php/blogs/53

Anonymous said...

انا نمت من شوية و لسة صاحي كنت كئييب قبل ما انام بعد كدة لما صحييت قل الكائبة و لما شفت رد الوان اتضايقت لان دية فكرتها عن ربنا

عزيزتي الوان ربنا خلنا كدة علشان هو بيحبنا عاوز يقربنا اكتر منة فبالاحنا فية لو جاهدنا نفسنا شوية هنوصل لرضا الله اكتر من اي انسان غيري

بالصح هو مظلمناش هو عارف ان احنا ممكن نكون مقصريين في عبادتنا لية فخلانا كدة علشان باقل عبادات هنكون اقرب ما يكون لية عن اي واحد غيري

يعني احنا بالاصح اقرب الي الله من اي حد لو بس عملنا الفروض الاساسية و كافحنا نفسنا لان لو ربنا كان عاوزنا نكون كدة كان حلل العلاقات دية و مكنش عذب قوم لوط

انا مضايقتش منك يا الوان بس انا اتضايقت من كلامك لانة يحتوي علي معلومات غلط
و كل سنة و انتم طيبيين بمناسبة العيد

Anonymous said...

http://www.moezmasoud.com/multimedia.php?id=15

دة سيت للداعية معز مسعود هو بيتكلم عن الشذوذ الجنسي و نظرة الاسلام لية معتقدش ان نظرة المسحية مختلفة شوفية يا الوان

http://www.youtube.com/user/awsamhanna

و دية حلقات برنامج لدكتور اوسم في عم يتسألون برضة شوفية
و بعد كدة احكمي

مجاهد said...

ألوان
المثلية ليست طبيعة أو فطرة تخص فئه معينة من البشر .المثلية معاناة وعارض يصيب الأنسان.ولا أقول ذلك نتيجة ما قرأت من كتاب أو ما سمعت من أطباء أبدا.فأنا كنت أميل إلى الجنس الأخر:...البنات...: إلى أن حدث لى إعتداء جنسى فنتج عنه أنى أصبحت أنجذب إلى الذكور وبدأ إنجذابى للأناث يقل بالتدريج ومع البعد المكانى والنفسى للأب لم أعد أنجذب نهائى للبنات فى المرحلة الثانويه...لذلك أؤمن كل الأيمان أن معاناتى للمثليه لم تكن فطرتى أبدا ..خبرتى الجنسيه على مراحل حياتى المختلفة تقول ذلك
----------------------------------
وأندهش لحالك....إنت حره...مقتنعه بمعاناتك من المثلية حقك لم يطلب أحد منك أن تتخلصى من المعاناة من مثليتك
لأنه لا يهمنا أمرك....ولذلك ليس من حقك أن تحاولى أن تفرضى أفكارك بهذا الشكل على إنسانه هداها الله إلى طريق الصواب وترى سعاداتها فى أن تتخلص من معاناتها من المثلية فتريد أن ترجع إلى فطرتها الغيرية التى خلقها الله عليها
هى حره تفعل ما تريد.ماذا تريدين أنت؟ما يؤلمك فى هذا الأمر؟ما شأنك أنت؟
ليس من حقك أن تتدخلى فى حياة إنسانه
مع المعذرة هذه وقاحه منك
-----------------------------------
كنت أحترمك لكن للأسف لا تستحقى هذا الأحترام لأنك سليطة اللسان. لماذا تسبى وتتطاولى على إنسان... دكتور أوسم...لم يسبب لك أذى بأنه لم يتطاول عليك لقد قام بالرد عليكى بكل إحترام وتقدير لأنسانيتك فلقد إحترم إختلاف رأيك...أنا لا أحترمك لأنك تعانى من المثلية أبدا لكن لأن ردك غير محترم ويدل على شخصيتك وعلى سوء أخلاقك
-----------------------------------
بصراحه أضحكتينى
عندما قلتى "والمثلية موجودة في عالم الحيوانات والطيور والزواحف وحتى الحشرات"أولا الأنسان من الناحية البيلوجية والفسيولوجية هو الأكثر تطورا وميزه الله عن سائر المخلوقات بالعقل...فالأنسان لا يتساوى أبدا بالحيوانات والزواحف والحشرات فلا توجد أى وجه للمقارنه...ويا ألوان لو ترى نفسك أنك مثل الزواحف أو الحشرات أو الحيوانات إنت حره حريتك الشخصيه
-----------------------------------
كيف تعرفى الله؟
واضح إن إنت ولا يهودية ولا مسيحية ولا مسلمة
لأن بكل بساطة الثلاث أديان حرموا
الممارسة الجنسيه المثليه

"ولا تريدين ان تتقبلي ان الله لحكمة لا
تدركينها خلق فيك توق وولع بالنساء وليس ليعذبك بل لان الله خلق تنوع في البشر وسائر المخلوقات"
"هل تعتقدين انك ترضي الله برفضك تقبل نفسك والسماح لمن هب ودب محاولة تغييرك حتى يتقبلوكي؟"
أقوالك متخلفه زيك
تدعو لمعصية الله وغضبه وفيها تكفير بما أنزله الله على البشر من الكتب السماوية الثلاث المقدسة
الله يحبها فانتشلها من معاناة
المثلية .لماذا تريدن أن تخسر هى محبة الله
لماذا تحقدى عليها؟
غيره وحسد
لا أرى تفسير أخر
-----------------------------------
أناضيعت وقتى بالرد على تفهاتك
وبوعدك لن أكرر هذه الغلطة مرة أخرى
-----------------------------------
أنا نسيت
بنصحك. لما تكون مدونتك ممكن تغيرى عنوانها لعنوانك الذى أضحكنى الذى يبين مدى إستهتارك وتفهتك وعميانك عن الحق و الصواب
فاإقتراحك سخيف وبايخ ومرفوض وليس لك الحق أن تبديه لها
ويدل أنك تضعى أنفك فيما لا يعنيكى
-----------------------------------
كنت مثلية وبقيت مشفية
أنا واثق إن كلامها لن يهز شعرة من رأسك فأنت قدوتى ومعلمتى
تحياتى يا أختى الغيرية المشفية

كنت مثلية و الآن مشفية said...

عزيزتى الوان:
ارجو ان تكونى قرأتى تعليقى لك على الويب سايت "ارابيك ريكفرى" كنت انتظر ردك على تعليقى لكنك اختفيت و لا اعلم السبب.

اولاً: انا احترمك و احترم حريتك و لن افكر حتى بحذف تعليقك طالما يعبر عن قناعاتك بصورة محترمة.

دعينا نتفق بداية الا يكون هناك اى نوع من السب او القذف على اى أحد مهما اختلف معنا فى الرأى.

هذا اول عتاب لى عليك، لماذا ما قلتيه عن الدكتور اوسم؟ انت لمم تتعاملى معه عن قرب وصفك له ناتج من مجرد قناعته و اراؤه و خبرته و علمه الذى لا يستهان بم. لذا ليس لكٍ او لأى احد الحق فى سب شخص آخر لمجرد انه مختلف معكِ فى الرأى.

ادعوكِ الى حوار متحضر بين أناس محترمين و متحضرين. فهل من الممكن ان تعدينى بهذا اذا اردت ان يكون بيننا تواصل؟ و يا ريت متختفيش زى المرة اللى فاتت. انا بجد نفسى نتواصل مع بعض.

كنت مثلية و الآن مشفية said...

ثانياً: ربنا عايزة بس اوضحلك نظرتى و اختبارى الشخصى مع الهى العظيم. اتفق معكِ تماماً ان الله ليس بظالم. ده مضبوط جداً. ربنا جميل اوى اوى اوى يا الوان. عارفة انى كنت فاكرة طول الوقت انه متضايق منى و كنت زى ما بتقولى عايزة ارضيه و خلاص. و بعدين اكتشفت حاجة تانية خالص.

الله حنين جداً و رحيم جداً و بيحبنى زى ما انا سواء اتغيرت او ماتغيرتش سواء فضلت مثلية او لا لأنه أب بيحب ولاده. تخيلى مثلاً ام ترمى ابنها بره البيت علشان وسخ هدومه او علشان وقع و هو بيتعلم المشى. ربنا مش بيدنى لكن بيحبنى.

علشان كده مفهوم علاقتى بربنا مختلف شوية عن اللى انت بتقوليه فى تعليقك. اختبارى مع ربنا و علاقتى بيه مختلفة. انا لا اسعى الى ارضاؤه لأنه ببساطة مهما عملت مش ممكن ارضيه الله كامل و لا يرضيه الا الكمال لذا العالقة بينى و بين الله هى علاقة حب ليس لها علاقة بانى مثلية او غيرية. هذه اختياراتى فى الحياة و ربنا هيفضل يحبنى الحب الغير مشروط اللى صعب علينا نفهمه لأننا لم نأخذه من اى أحد.

فأنا فى نظر الله ابنة غالية سواء كنت مثلية او غيرية سواء فعلت خطية او لم افعل. هو أب يا الوان اب صالح مش شرير بيحبنى زى ما انا و عمره ما هيرمينى بره حضنه لأى سبب مهما كان.

كنت مثلية و الآن مشفية said...

ثالثاً: موضوع انى باحس بالوحدة. شوفى يا ستى ديه مشاعر اى واحد فى الدنيا ممكن يحس بيها و صدقينى انت و انا ممكن نحس بيها حتى و احنا فى احضان ناس تانية. الموضوع ملوش دعوة بغيرى او مثلى. انا بس واضحة مع نفسى و بطلع مشاعرى بره.

ادعوكِ لأن تسألى نفسك و مش عايزاك تجاوبينى بس جاوبى نفسك هل عمرك شبعتى من اى علاقة مثلية؟
الوان انا عملت كل حاجة ممكن تتخيليها لأنى ببساطة اعيش فى بلد حر و انا كمان حرة و لا بيهمنى كلام و رأى الناس يعنى اى طريق بامشى فيه بابقى مختاراه مش لأنى مرغمة عليه او لأنى مقموعة زى ما للأسف حاصل للمرأة فى البلاد العربية. يعنى يكفى ان اقول لك أنى كنت على وشَك الزواج من فتاة مثلية و ماكنش هيهمنى اى حد. و كنت باخطط لحياتى كلها بالطريقة ديه. بس انا اخترت امشى فى طريق مختلف لأن ببساطة العلاقات المثلية لم تشبعنى قط و لا الغيرية صدقينى. المشكلة هى انا و الجوع الرهيب للحب اللى جوايا و اللى ماكنش هاتملاه اى علاقة سواء مثلية او غيرية.

بحثى و بحثك عن علاقات مثلية هو بحث عن الحب و اللى بيحصل انى بادخل فى علاقى مثلية و انا عايزة أكل لأنى جعانة و بالمثل الفتاة الآخرى فينتهى بنا الأمر اننا ننهش فى بعض فكأن بالضبط جعان رايح ياكل من جعان تانى."فاقد الشئ لا يعطيه" و ده يفسر ليه العلاقات المثلية قصيرة المدى لأنى ببساطة مش باشبع من واحدة فاروح للتانية و اقول يمكن العيب فيها و هكذا.


ما اكتشفته يا الوان ان جوعى للحب لن يملؤه الا أناس شبعانين مش جعانين و مصروعين زى :) و ده اللى حصلى يا الوان الناس اللى كنت وسطيهم و انا باتعالج من الاكتئاب حبونى زى ما انا و على فكرة انا كنت فى الوقت ده بافكر و شبه مقررة موضع الجواز ده اللى قلتلك عليه و قاللولى احنا هنفضل نحبك حتى لو هاتتجوزى بنت زيك ولكِ ان تتخيلى مدى صعوبة قبول هذا الامر فى مجتمعاتنا الشرقية. فحب و قبول الناس ديه هو اللى خلانى اختار اختيار مختلف. شفت يا الوان الفرق فى الحب الفرق بين حب عايز ياخد )فى علقتى المثلية) و الحب اللى عايزنى ابقى نفسى و ابقى كويسة لنفسى مش علشان ارضى مجتمع مريض او علشان ارضى ربنا زى ما كنت فاكرة.

و المفاجأة يا الوان انه ربنا كمان قالى انا باحبك و انا مقررة قرار الجواز ده تخيلى. و ده اللى غيرنى و خلانى اخد قرار مختلف لأنى شفت فرق الحب المريض من الحب الشافى.

كنت مثلية و الآن مشفية said...

اخيراً: انا عارفة انك ممكن تختلفِ معايا فى حاجات و تتفقى فى حاجات. بس بجد كل ما اطلبه منك اذا اردت ان نتواصل الا نهين بعض و لا نهين آخرين و نفضل نتكلم. كل واحد فى الدنيا ديه يا الوان عتده حاجة مش عند التانى علشان كده خلين نستفاد من بعضنا البعض و نضيف لبعض و لا نجرح بعض.

انا مبسوطة اوى انك هنا معايا و بتقرى اعمق افكارى اللى باكتبها فى المدونة. و متشرفة بجد بوجودك و عمرى يا الوان ما هافكر احذف تعليقك بالعكس انا مبسوطة انك هنا )طالما ليس هناك اهانة لبعضنا البعض)

لك منى كل الحب و التقدير و كل سنة و انت طيبة لو كنت بتعيدى العيد ده. ربنا معاك. انتظر تعليقات آخرى منك اذا اردت ان نتواصل.

كنت مثلية و الآن مشفية said...
This comment has been removed by the author.
كنت مثلية و الآن مشفية said...

may be soon:
اشكرك على تعليقك. انا عارفة كويس اوى يعنى ايه عيد فى غربة ده بيبقى اصعب وقت. عموماً كل سنة و انت طيب و انشاءالله "سون" تبقى فى بلدك مع اهلك :)

كنت مثلية و الآن مشفية said...

To Amidos:
اتمنى انك تكون احسن دلوقت. فيه موضوع اتكتب عن الحزن وقت الاعياد على موقع" ارابيك ريكفيرى" لو كان ده حالك اقراه علشان انا برده باكتئب فى وقت الاعياد. على العموم استمتع بالعيد و بينا يا سيدى :) لو ننفع :) اتمنى لك كل الحب و الخير السنة ديه
كل سنة و انت طيب يا راجل يا طيب :)

كنت مثلية و الآن مشفية said...

مجاهد: اشكرك على ردك، رغم انك كنت شديد على الوان الا انى حسيت اخويا الكبير بيدافع عنى. ياااههه عمرى ما حسيت بده ان فيه حد ممكن يقف علشانى. طول عمرى منذ ان كنت فى الابتدائى عليا ان احل مشاكلى بنفسى و ده كان اعتقاد من اهلى انهم كده بيربونى على المسئولية.
و كمان مليش اخوات اكبر بجد مبسوطة اووووىىىىىىىى بالاحساس ده يا مجاهد اشكرك جداً جداً هى ديه المساندة بجد. مش عارفة اعبرلك بس بجد اشكرك على وقوفك علشانى . اما مبسوطة اوى.
كل سنة و انت طيب.

تامر said...

يا ايتها المثلية المشفية :
اصابتك نفحة من روح الله فلم تياسي !! كم اثرت بي قصتك وقوتك ضعفك وخنوعك ... حبك المريض انا ادرى به فانا مثلي كما كنتي يوما وانفصلت عن حبيبي منذ شهر بعد حب دام سنتين كنت فيها الاضعف والاغبى والاكثر تذللا حتى احسست بانني فقدت كرامتي ...

تعبت وما زلت تعبان .. لا استطيع ان انسى او اخرجه من داخلي ... ناديت الله كما ناديتي وقلت له يا رب ما بدي ازعلك وما بدي سكس ولا مع حد بس طلع هالحب من جواتي ولغاية الان لم اعمل سكس مع احد ومع ذلك ما زال الحب والالم والذكريات يعذبونني ... افيضي علي بما افاض الله عليكي وارشديني ...

دمتي سالمة ومشفية
تامر

alwaan said...

عزيزتي مشفية

قررت ان ارد عليكي على هذه المدونة بنفسي. مجموعتنا تستعمل نفس التوقيع لذلك اردت ان اوضح لك من كتب ماذا

انا اللي كتبت على مدونة الريكوفري
و صديق اخر مثلي هو الذي ترك لك رسالة على مدونتك وليس انا

الصراحة بعد تركي للرسالة على الموقع الاخر لم ارجع اليه ولم افحص اذا كان احد قام بالرد
ولم اذهب هذه المرة واقرا الرد لان الامور واضحة
انت لديكي راي معين وانا ومجموعتي نمثل رايا معارضا له

الصراحة عجبني انك رايقة ومستعدة للحوار الحضاري وهدا اللي خلاني ارجع واتحاور معك لما عرفت انك مهتمة تحكي بشكل غير عدواني وودي

انا بعتذر بالنيابة عن زيد اللي تركلك الرسالة الاولى اذا كان شوي شديد لكن بالنسبة لنا الموضوع مش مزحة . المسألة مسألة حياة او موت
ممكن انتوا ظروفكم غير بس نحنا قررنا نواجه وندافع عن حقوقنا .والمجتمع بيترك كل الحرامية والمجرمين وقتالين القتلة وبيجي ورانا ؟ حتى لو خطاه عصاه . مش شايفة حد بيهاجم نوادي القمار والا الخمارات والا محلات "الفسق والفجور"
. نحنا من بداية التاريخ موجودين .شوفوا كتب التاريخ العربية . نحنا موجودين وناس زي كل هالناس بنحلم
بالامان والدفء والحنان
انا مش رح ادخل معك في طور جدل عقيم . السبب ان احنا كتير زعلانين من اللي صاير معك ومع غيرك ومش عاجبنا دكتوركو اننا شفنا فشل حركة ال
Xgay
في الولايات المتحدة من سنين طويلة واي دكتور بيتبع الطب العلمي بيعرف ان المثلية مش مرض وما الها علاج

هذا الكلام تم الاطباء بالاتفاق علية في الغرب في السبعينات. الترويج لغير ذلك يضرنا.
نحن المثليين اللي مش قادرين نتغير واغلبنا ما بدنا نتغير
الهوموفوبيا لما تنتشر هذا الحكي بيأدي للعنف علينا.
انت بترضي تكوني احدد اسباب اضطهاد حد في الدنيا او احدد عوامل تعرضه للعنف او القتل - بشكل غبر مباشر طبعا؟
انا درست كتير اديان وكل ما بتعلم عن دين جديد بحس حالى اقرب لله وبحس حالي عم افهم اكتر جوهر كل الاديان

قبل ما اروح انام كل ليلة بسأل نفسي - اذينا حدا اليوم ؟ واذا الجواب لا بحمد ربي وبنام قريرة العين متل ما بقولوا

انا اسفة اذا جرحتك في اي بوست عملته بس احنا آرائنا في الوان واضحة وصريحة وبنحاول دايما نفتح باب الحوار وخاصة مع اللي بيخالفونا الرأي
وما بنحب الهوموفوبيا لانها بتئذينا وبتهدد حياتنا . شباب عمرهم ١٦ و ١٧ قاعدين بيشنقوهم
باسم الله كمان ـ حرام والله
وحياتك لو في طريقة اقلب بقلب بس هدا وهم الطب والعلم اثبتوه زمان بس الجماعة المسيحيين المحافظين هم الوحيدين اللي بيأمنو فيه. المسلمين المحافظين اشد طبعا وما عندهم يمة ارحميني ولا ريكفري ولا بطيخ ـ عندهم تقطيع الروس مثل تخريط الكوسا . يعني يا حبيبتي افترضي ان احنا المثليين (مش انت لانك مشفية) افترضي انه احنا غلط . خلي الله يعاقبنا مش هدول بدهم يدحرجونا عن جبل عالي ويرجمونا حتى الموت
ومين اللي ناويلنا علي هالنوايا العدوانية الوحشية ؟ مين اللي ليل نهار يدعي لهالحكي؟ الناس المتدينة - المتطرفة بالاصح
لانه في كتير كنائس مسيحية (مش متطرفة) بتقبل المثليين
يعني الاخوان والطالبان والسلفيين والوهابيين واليمين المتطرف في امريكا والمسيحيين الصهاينة والانجليكان الخ
والنعم يا حبيبتي
شو قدمت هاي المجموعات للبشرية غير الدموية والعنف
اسمعي ما بدي اقعد اهدي فيكي لاني بحترم حقك في رأيك وخياراتك . بس اللي بدي اياه كان انه اشرحلك قديش حركة ال
Xgay
مؤذية لنا (المثليين الي مش مشفيين). السؤال مثلا ليش اضطريتي تروحي عدكتور والكل يعرف - ناس كتير مثليين بيقرروا لوحدهم انهم ما يعيشوا حياة مثلية وبيتزوجوا رجال وما حد بيعرف - خاصة ان المرأة ممكن تمارس الجنس بدون ما تكون مهتمة ولا طايقة الجل - كثير من صديقاتي عملن ذلك.
بعدين انت يا حبيبتي بتقوليلي علاقات المثليين لا تدوم
انت كيف يعني عرفتي هالحكي ؟ عايشة في وسط مثلي او بتتعاطي هالقد مع مثليين؟
لعلمك في كتير عرب شباب وبنات انا بعرفهم شخصيا عايشين ومكونين كمان عائلات مثلية وكمان عندهم اطفال
حبيبتي العالم كلة بيتقدم في مجال حقوق الانسان ما عدا الوطن العربي لورا ماشالله
والمثليين انسان كمان ومحدش حقة يقرر يحرقنا او يقتلنا لاننا مختلفين عنه
نحنا مجموعة مش زعيرة ابدا في بلاد العرب والغرب .عرب مسلمين ومسيحيين وبوذيين وحتي يهود وملحدين كمان . كل واحد عنده معتقداته وبنتعايش مع اختلافاتنا . احنا نفسنا عم نتعلم لانو كعرب ما اتعودنا على احترام الرأي الاخر وكان لازم نتعلم كيف نقبل اختلافات بعض
وما يحاول كل واحد يغير التاني

بس بدي اخر شي اقولك شغلة يا مشفية انشالله.
وحياتك بفرحلك اذا انك "شفيتي"
انا حاسة فيكي وخاصة قصة العيد في الغربة
ما في اصعب منه - عن تجربة
انا عندي موسم العيد هو موسم الدموع
يا ستي كل عام وانتي بخير

انشالله يكون كل عيد عندك مليان محبة وسعادة وولا نص دمعة

اختك امال

jonoon 3aqel said...

ألوان.. أمال
أنا مش راد أعلق لأني أحاول أقنعك بشئ..أو أتحاور معك بشئ
كنت مثلية و الان مشفيه هي اللي تحاورك..
و هي حرة..و أنت اكيد طبعا حره
تتحاوري مع من تريدين..
نقطتين فقط أعلق عليهم..
1-
"في الولايات المتحدة من سنين طويلة واي دكتور بيتبع الطب العلمي بيعرف ان المثلية مش مرض وما الها علاج

هذا الكلام تم الاطباء بالاتفاق علية في الغرب في السبعينات"
هذا تم الاتفاق عليه لأسباب سياسيه
و في اطباء..في الغرب..بيأمنوا بكده..وفي العكس.. بيأمنوا بذاك
2- و الأهم..
"المسلمين المحافظين اشد طبعا وما عندهم يمة ارحميني ولا ريكفري ولا بطيخ ـ عندهم تقطيع الروس مثل تخريط الكوسا"
عند الأديان لازم نوقف..
خربطي زي ما انتي عايزه..و قولي زي ما انتي عايزه..
لكن عند الدين توقفين غصبا عن اللي مش راضي..
مش مؤمنة بيه..انتي حره
لكن مش تقولي فيه و انتي ما تعرفي...
جاهله فيه يعني..
عاجبك الغرب؟
تنيلي معاهم زي ما انتي تحبي..محدش يقولك حاجه
عايزه تتكلمي و عيزه حريه و غيره..من حقك
لكن من حق الاخر الاحترام و التقدير كمان
ف خلي هاي اخر مره تتكلمي عن الاديان بغلط..
عشان يجيلك اللي انتي عايزاه..و محدش يغلط فيكي
وضحت النقطه؟
ــــ
كنت مثليه..معليش يمكن ردي مش زي ما انتي عايزه..
لكن ما برضاش حد يغلط ف ديني
و هو عارف نص الموضوع و جاهل النص الاهم

Maybe Soon

كنت مثلية و الآن مشفية said...

عزيزتى امال:

اشكرك على التوضيح، طبعا هناك فرق بين طريقة تعبيرك المحترمة و طريقة الشخص الآخر.

المهم اشكرك على اهتمامك و مجيئك مرة آخرى للتعليق.

اولاً: انا آسفة جداً اذا كان هناك من يؤذونك او يؤذوا اى مثلى تحت شعار الدين او الأخلاق او غيرهم. انا بجد شاعرة بأسف و اشمئزاز من اى حد يعطى لنفسه الحق ان يؤذى آخر مهما كان السبب. انا شخصياً لم اتعرض لهذا لأنى كما ذكرت من قبل اعيش فى بلد حر لا يسمح باى اذى لاى شخص مثلى.

لذا فنحن من خلفية مختلفة و ايضاً رؤيتنا للأمور مختلفة. بس صدقينى مش السبب فى الهجوم على المثليين هما أمثالى او اى اى احد له علاقة بحركة ال "اكس جاى" . احنا يا آمال عندنا مشكلة زى ما قلتى لقبول الآخر. و سواء كان فيه ناس كانوا مثليين و تغيروا او مفيش برده هتلاقى الهجوم على المثليين.

ثانياً بالنسبة لموضوع الأطباء و حركة السبعينات ده موضوع كبير ممكن اخصص مرة "بوست" عن الموضوع ده لأن فيه حاجات كتيرة حصلت مش موضوع ان المثلية مرض او لأ بس كان فيه امور سياسية كمان.

ثالثاً: موضوع العلاقات المثلية التى لا تدوم هذه احصائيات عالمية قاما بها عالمان مثليان، برده هبقى اكتيهالك بالضبط. و انا عن نفسى شفت مثليين طبعاً لأنى تانى باقولك انا فى بلد يراعى و يسمح للمثليين بكل شئ تتخيليه، عندنا هنا مجتمع كبيييير جداً من المثليين و احياء باكملها و بارات و اماكن مخصوصة لهم. فهم على التلفاز و فى الميديا و الشوارع يتحركون بكل حرية و علن لذا انا احتكيت بيهم لأنى دخلت عالمهم.

و اخيراً يا امال انا أؤكد لكى ان ربنا عمره ما بيكره المثليين ربنا بيحبنا يا امال و لو فيه ناس بتقول كده تبقى ديه ناس عمرها ما عرفت ربنا. صدقينى الله جميل جداً و حنين اوى و عمره ما هيكره واحد لأنه مثلى احنا ساعات بنفتكر ان ربنا مخه ضيق زينا بس الله لا محدود و فكره و محبته لا محدودة. ولو فيه اى حاجة ربنا بيقول عليها خطية فهى لأنها بتشوه انسانيتنا مش لأنها بتقلل من محبة الله لينا. محبة الله لكٍ و لى ليس لها اى علاقة بافعالنا و اختيارتنا. هى محبة ثابتة. ربنا عايز يشوفنا مبسوطين و كويسين علشان نفسنا مش علشانه.

انا فاهمة كويس اللى انت بتقوليه ان الموضوع حياة او موت لأنه بالنسبة لى كان كده برده، لو العلاقات ديه مشبعة ليك يا امال يبقى خلاص ده اختيار حر و كل واحد بيحصد نتيجة اختياراته.

بالنسبة لى ديه كانت علاقات مريضة زى ما شرحت قبل كده كل واحد فينا جعان و عايز ياخد من التانى فبننهش فى بعض. ووجدت انى محتاجة اتحب حب نضيف و لما اخدت الحب الغير مشروط من ناس حواليا و من ربنا اتشفيت.

بس يا ستى انا مبسوطة ان احنا ممكن نتواصل بشكل حضارى.
حاجة اخيرة و مهمة جداً انا و اغلب الناس اللى بيدخلوا على مدونتى و الذين اعتبرهم اقرباء جداص لى، احنا بجد بنحب الدكتور اوسم و بنحترمه فوق ما تتخيلى علشان كده ديه حاجة هتجرحنا جداً ان اى حد يعيب فيه. محدش فيكم يا امال اقبله انتم ما تعرفوش الراجل ده عظيم ازاى. هو مش بيضحك على حد و لا بيتاجر زى ما انتم فاكرين ده انسان عظيم لا يكتشفه الا من يتعامل معه عن قرب.

رجائى انه محدش يهينه لمجرد انه مختلف معاكم فى الرأى و زى ما انتِ بتقولى انه انتم بتحترموا بعض فى "الوان" رغم اختلافكم اتمنى ان تمارسوا هذا الاحترام على نطاق اوسع و تحترموا من يخالفكم الرأى.

هو لم و لن يؤذيكم هو فاتح بابه للى عايز مساعدة و قرر يتغير عمره ما نادى برجم المثليين او ما شبه بالعكس انه ينادى بقبولهم و حبهم لأنهم بنى ادمين حتى لو اختاروا ما يتغيروش. فمن فضلكم احترموا هذا الانسان العظيم الذى لا تعرفونه.

أشكرك مرة آخرى على وجودك و حوارك. اتطلع الى المزيد من الحوار المتحضر و الناضج.

لكى كل احترامى و حبى.

مجاهد said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
----------------------------
أنا أحترم من يعانوا من المثلية لأنهم بشر وإن كنت أتعارض مع أفكاركم تماما وشكل إسلوب حياتكم لأسباب متعدده أنتم تعلمونها جيدا فحياة المثلية أخرها هلاك بصرف النظر عن مشكلة إضطهاد المجتمع لمن يعانون من المثلية توجد مشكلات أخرى تسببها المثلية للشخص وتؤدى لتدمير حياته وهذا هو الأهم
----------------------------------
بالنسبه لأضطهاد المجتمع هذا لا يشعر به من يعانى من المثلية إلا عندما يبحث عن تقنين له يكفل له الزواج بمثيله ليمارس حياته بشكل علنى
لكن خلاف ذلك الأمر فأنتم تمارسون حياتكم المثلية بحرية فى المجتمع الشرقى لأن بكل بساطه الجنس شىء شخصى دائما يتم فى الخفاء
فمضطهدون أو غير مضطهدون فذلك لا يمنعكم من ممارستكم لحياتكم المثلية
وذلك معروف لكم تجمعاتكم ومع سهولة الأتصال الأنترنت
-----------------------------------
بالنسبه لزيد لم يكن شديدا بل خرج عن الأسلوب المهذب الراقى للحديث الذى أنت ياأمال تتكلمين عنه.لقد بادر بسب إنسان نحبه جميعا لم يتكلم مرة عنكم بسوء لذلك كان شكل ردى فلم أستطع أن أمنحه إحترامى له لأسلوبه السىء فى الكلام
ولقد حاول فرض أفكاره والتدخل فى حياتها الشخصية.وبشكل مستفز.فأرى أنكم متناقدون الحديث تطلبون من المجتمع أن لا يتدخل فى حياتكم الشخصية ومع ذلك رأيت من زيد فى إسلوب كلامه تدخل فى حياة أختى مشفية الشخصية.
-----------------------------------
من قال لك أن المجتمع بيترك كل الحرمية والقاتلين والمجرميين لو ذهبتى إلى السجون مليئه بهم
أكيد المعاناة من المثلية موجوده من فديم الأزل لأن الأعتداء الجنسى كان موجود والتفكك الأسرى كان موجود كذلك من قديم الأزل
مثل ما فيروس الألفلوانزا موجود"البرد"من قديم الأزل عادى
ولماذا ياأمال حزينه من ماحدث لمشفيه؟ .لا إفراحلها هى شفيت من معاناتها من المثلية
-----------------------------------العلم ما أثبت إن المعاناة من المثلية إنه هويه أنا قرأت فى هذا المجال كثيرا
كلها إفتراضات ونظريات ليس لها أدله علمية مؤكده
وبالنقيض قرأت أن المثلية عارض يصيب الأنسان لأسباب متعدده ومعروفه وبالأدله العلميه المؤكده
على فكرة فى عيادات لأطباء نفسيين فى الولايات المتحده الأمريكيه تعالج حالات يعانون من المثلية ليساعدوهم على الرجوع لفطرتهم الغيرية
وأنا أعلم هذه المعلومة شخصيا ومن مصادر موثوق منها
-----------------------------------
طبعا إنت من الواضح أنك تتكلمى عن شىء تجهليه تماما وهو الدين الأسلامى
لن أجادلك فى هذا الأمر لا يهمنى .أعلمى أن دينى الأسلامى يساعدنى على التعافى
ودينى الأسلامى برىء عن أى سلوك عدوانى ضد الأنسانية
دينى قال لى أن الله يقبلنى بخطيتى فاتح لى باب توبته دائما
بسم الله الرحمن الرحيم
قل يا عبادى الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله يغفر الذنوب جميعا
صدق الله العظيم
أسرفوا:إرتكبوا الكثير من الخطية
لا تقنطوا:لا تيأسوا

مجاهد said...

"في كتير كنائس مسيحية (مش متطرفة) بتقبل المثليين
يعني الاخوان والطالبان والسلفيين والوهابيين واليمين المتطرف في امريكا والمسيحيين الصهاينة والانجليكان الخ
"
بالنسبه لمقولتك هذه
أنا أعلم الديانه المسيحية من بلاد الشرق وأحبها كثيرا وأؤمن بها
تدين الممارسات المثلية وغير ذلك غير صحيح لأن بكل بساطة بلاد الغرب هى بلاد مؤسسات إقتصادية تحرروا من أى دين تماما وأصبحوا يستخدمون الدين كأداة لتحقيق مصالحهم ومخططاتهم الشخصية والحقيقه أصبح الدين شىء ثانوى
هناك
عندما تريدين أن تعرفى الدين اليهودى أو المسيحى أو الأسلامى إعرفيهم من بلادههم"مهدهم"وأنا دارس الشريعة اليهودية والمسيحية والأسلامية
ودكتورى العزيز يدين بالديانه المسيحية
-----------------------------------
كيف يستطيع المثليان أن يغمضا جفناهما وهما يرتكبون جريمة فى حق الأنسانية بتبنى طفل لتربيته
كيف؟
أليس هذا أذى وضرر
كل طفل فى هذه الحياة عنده أم وأب
فيخرجون الطفل عن حياته الفطرية ليدخلونه فى حياة المثلية أليست هذه جريمة ونوع من القهر الذى يؤدى لتدمير حياة الطفل وإمراضه نفسيا
-----------------------------------
من يتكلم هذا عاش حياة المثلية 13 عام
ويسير فى طريق التعافى من المعاناة من المثلية وسأعافى إن شاء الله فأنا أتكلم من وحى تجربه شخصية
-----------------------
تحياتى

كنت مثلية و الآن مشفية said...

الله ينور عليك يا مجاهد انت قلت كل اللى كنت ناوية احضره فى البوست اللى جاى. بجد اعجبت بردك الموضوعى و المتزن. اشكرك جداً.

كنت مثلية و الآن مشفية said...

عزيزى "ستوريز"
اولاً ارحب بك فى مدونتى و اشكرك على مشاركتك و تعليقك.

ثانياً اعتذر لتأخرى فى الرد

ثالثاً: سأساعدك بكل ما استطيع فعله.
افهم معانتك يا "ستوريز" بدخولك فى علاقة تذل فيها نفسك هذا كان الحال بالنسبة لى وا يضا افهم معاناة انتهاء هذه العلاقة. انه الم لا يستطيع وصفه غير الذى مر به.
انا معاك يا ستوريز و هاسندك بكل ما استطيع فعله لأنى اعرف جيداً الالم الذى تمر بيه فهو آلم فى القرب من هذا الشخص و البعد عنه ايضاً. سنتكلم باستفاضة فى هذا لاحقاً ان اردت.

دعنى اقترح عليك اولاً زيارة موقع: www.arabicrecovery.com
و قراءة كل ما يتعلق عن المثلية.
ايضاً اشجعك بتصفح مدونات اصدقائى اللى موجودة على شمال البلوج. هم اصدقاء يسيرون فى مسيرة التعافى من المثلية و سوف تلاقى منهم مساندة كبيرة

اشجعك ايضاً على كتابة يومياتك احتفظ بكراسة و دون فيها مشاعرك اكتب فبها اول باول كل ما تشعر به من مشاعر سلبية اة ايجابية اصرخ الى الله فهو يهتم بك و سيساندك بصورة لم تراها من قبل لأنه يحبك جداً و ينتظر دعوتك له بالتدخل فى حياتك.

هذه البداية سوف نتكلم ثانياً بعد تصفحك لهذه المدونات و الموقع.

ربنا معاك و احنا كمان معاك.

مجاهد said...

:)
وينور عليكى
بس برده نزلى البوسط إللى إنت كنت هنزليه عشان أكيد هنستفيد أكتر وأنا سعيد بمعرفتك ومعرفة بقية الأخوة بجد إنتم مكسب كبير حاسييت فيكم الحب فى الله الصراحه جمال النفس والمسانده أيضا
لا أقول غير سبحان الله
الشكر لله
أولا
ثم لطبيبنا العزيز
ثم لك ولبقية الاخوة الذين يساندوننا ونساندهم

كنت مثلية و الآن مشفية said...

To Stories:
البلوج ده هيساعدك كتير
http://thehealinglove.blogspot.com/