Saturday, October 8, 2011

ليس هو




ليس هو ، مع اننى تمنيت و توقعت ان يكون هو


هو من قام بدور الاب فى حياتى لمدة عام تقريباً


ثم انسحب تدريجياً .. و لم افهم، فقد كنت اتوقع ان بُعد المسافات هو السبب


لكننى تيقنت بعد قرأتى لردود افعاله و تصرفاته، انه قرر ان ينسحب و لا يقوم بهذا الدور مرة ثانية


هل لاننى خذلته كما كنت اخذل ابى فى الماضى فيبتعد عنى؟


هل لانه خائف ان اتعلق به؟


هل لانه يرى ان هذا ما هو فى مصلحتى؟


هل لانه لا يستطيع لضيق وقته او لانه يرى انها ليست مسؤليته الآن؟


لا اعلم السبب و لكننى اعلم انه تركنى كما فعل الكثيرون


اهلى تركونى و انا صغيرة


اصدقائى تركونى عندما كنت احتاج اليهم


كل من دخلت معه فى علاقة حميمة كان يتركنى فى النهاية


كنت على يقين فى وقت من الاوقات ان العيب فيا و لكننى لا اعلمه


الان تروادنى هذه الفكرة من حين الى حين لكنها لا تسيطر على كما فى الماضى


لا اعلم لماذا الترك هو جزء من حياتى يلازمنى


ربما اكون قبيحة من الداخل، ربما يقترب منى الناس ثم عندما يقتربون يكتشفون شئ لا اعلمه يجعلهم يهجروننى


هل سأظل وحيدة؟ هل سانسحب مرة آخرى من حياة الكثيرين كما فعلت فى الماضى و انغلق على نفسى حتى احمى نفسى من الام الترك


لا اعلم ماذا سأفعل و لا أعلم السبب و لا أرى سبب هجر و ترك المقربين لى


آه يا رب تعبت و بداخلى آلم عميق من الطفولة، يتكرر مع كل علاقة و لا اعلم ماذا فيا يجعل كل المقربين منى يتركوننى


انت تعلم اننى لا اتكلم عن علاقات عاطفية .. كل ما طلبته هو اب بديل يجعلنى اشعر بمشاعر حُرمت منها طوال عمرى


انت تعلم اننى لا اتوق الى علاقات عاطفية عندما اريد صديقة تفهمنى و تساندننى


انت تعلم اننى لا اريد اى شئ من علاقة مع ذكر يشعرنى بمشاعر الاخ التى لا اعرفها


انت ايضا تعلم اننى لا اتعلق الان بالناس كما كنت من قبل و اننى اترك المساحة لهم


لا اعلم ماذا فيا يجعل الاخرون يبتعدون و ينسحبون فى هدوء دون ابداء اى اسباب


لماذا؟ و حتى متى؟


اصرخ اليك باحتياجى الذى تعلمه جيداً


انتظرك فأنت الوحيد الذى لم و لن تتركنى




4 comments:

Anonymous said...

If your home near ard el-golf heliopolis I tell you there is new weekly meeting will start from 25-10-2011 it will be great for you we need you and you will find good & real people here If you want details just join us in the facebook group "Emmanuel Youth"

Anonymous said...

http://www.facebook.com/groups/131679686933736/

Anonymous said...

أولا أحب أقول إن تعبيراتك كانت قوية جدا و ده يدل على إنها طالعة من جوه
ثانيا أنا عاوز أتكلم عن خبرتى و هى النص التانى من اللى بيحصل معاكى
بالنسبة ليا فربنا إدالى حاجات كتير جدا و اللى عرفته أنى مستحيل أحتفظ بكل المواهب اللى إدهالى ربنا ليا لوحدى علشان كده قررت إنى أقدم أى مساعدة لأى حد و حبيت كده جدا بس ده كان على المستوى الرجالى و أقدر أقولك أنى مش ندمان على أى حاجة عملتها مع أى حد على الرغم من إنى إتأذيت كتير من الناس اللى ساعدتهم بل كمان فى ناس لما كان تعرف كده عنى كان بيستغلونى بأسوأ طريقة علشان مصلحتهم الخاصة فقط لا غير و ده أصعب شعور عدى عليا فى حياتى
لكن على مستوى الجنس الأخر 4 مرات بالظبط كانت العلاقة الأولى أنجحهم و هى علاقة مستمرة لغاية دلوقتى اللى بيميزها عن العلاقات التانية أننا كل واحد عارف إنها علاقة أخوية مافيش حد بيكذب على التانى لكن ممكن يحتفظ بحاجات لنفسه فيها فضفضة كتير فيها مشاكل كتير بنتناقش فيها تهريج و ضحك
لكن لما أتكلم عن الـ 2 علاقات الأخرى أقدر أقول أنى من أول العلاقة و أنا باقول انى بادور على علاقة أخوية لكن الطرف الأخر بيتمادى و بيبقى عاوز يحولها لنوع تانى أنا رافضه فى الوقت الحالي و إنتهت بإنسحاب منهم
أما العلاقة الرابعة فأنا اللى فضلت إنى أنهيها و دى كانت لأنى كنت باحاول أقدم أى حاجة
يعنى أقدم دعم فى الأوقات المظلمة و أقدم حد يسمع بإهتمام وقت الإحتياج و أقدم حاجات كتير لكن الطرف التانى ماكانش مهتم فقررت أنى مش هاعمل أى مجهود لجذب إنتباهه أنما هاوفر مجهودى لحد تانى
بس فى النهاية اللى أقدر أقوله أنتى محتاجة حد بيحب بجد
على فكرة عمر كلمة الحب ما كانت قاصرة على حب الرجل للمرأة و لكن كلمة حب هى أكبر بكتير من إنها تكون كلمة الحب هو حياة اللى بيعيشها بيرتاح و كل اللى يعرفوه بيكونوا مرتاحين
و عاوز أقولك إنها من أحلى الزكريات عندى و مش ممكن أنساها و كمان أقدر أقول إن كل مشكلة و كل حوار حصل أنا فاكره مع كل حد من اللى عرفتهم
بس أنا من هنا عاوز أسأل سؤال لكل راجل هو أنت ترضى بإن زوجتك يبقى ليها أصدقاء مش أصحاب و لا معارف أنما أقصد أصدقاء تفضفض معاهم و تبكى معاهم
أنا فى رأيي الخاص أن اللى يوصل لدرجة الصداقة مع زوجته مش هايشك فيها بالمرة

فافى said...

انصحك تستشيرى دكتور نفسى عشان يساعدك طالما انتى حاسه انها بقت ظاهره فى حياتك